Ben jij zo iemand die veel half-affe kunstwerken heeft liggen? Je hebt een briljant idee, je kunt niet wachten om met je nieuwe kunstwerk te beginnen, je gaat als een speer van start, maar halverwege begint je enthousiasme te verminderen en uiteindelijk maak je het werk niet af. Misschien ben je er dan al op uitgekeken, voldoet het niet aan je verwachtingen, of heb je alweer nieuwe plannen gemaakt.

Kortom: je bent een starter, geen finisher. Je blijft rondjes zwemmen en komt niet verder.

Een kunstwerk is pas een kunstwerk als het af is. Dan pas is je idee goed verbeeld. Sommige kunstenaars maken elk werk af, voordat ze aan het volgende beginnen; die kunnen zichzelf belonen, leren van hun werk en kunnen die nieuwe inzichten gebruiken in het volgende werk.

Een half-af werk is eigenlijk niets en voelt onbevredigd. Je leert er niets van, je ontwikkelt jezelf niet. Het is jammer van je tijd, ook al heb je waarschijnlijk wel lekker aan gewerkt, wat ook fijn is. Maar het is nog fijner als je met een tevreden gevoel het kunstwerk kunt afronden. Word dus een finisher!

Hoe komt het dat je halverwege stopt? Ik zie een paar oorzaken, en ik geef er meteen tips bij om ze op te lossen:

  1. Je bent een project begonnen dat helemaal niet bij je past; niet bij je temperament, bij jouw idee van schoonheid of bij je manier van werken. Je bent bijvoorbeeld op een groot doek aan het fijnschilderen terwijl je niet zoveel geduld hebt, of je gaat iets realistisch beeldhouwen, terwijl je je eigenlijk veel meer thuis voelt bij abstract werk. Zoek in dat geval uit wat wél bij je past, zodat je meer plezier in het werk houdt en het wél afmaakt.
  2. Je maakt iets in opdracht van een ander; ook al vind je het een leuk idee en word je ervoor betaald, het lukt je niet je ziel erin te leggen. Je gaat onbewust toch denken aan wat de opdrachtgever mooi zal vinden. Maar… je bent niet helderziend, je kunt ‘schoonheid’ nooit voor een ander inschatten. Maak ook werk in opdracht alsof je het voor jezelf maakt. De opdrachtgever heeft je waarschijnlijk juist om jouw stijl gekozen.
  3. Je hebt te weinig kennis over beeldtaal, over de effecten van de verschillende beeldelementen op je brein en hoe je daar optimaal gebruik van kunt maken om je werk de uitdrukkingskracht te geven die je wilt. Die kennis zou je helpen om te kiezen uit de ontelbare mogelijke manieren om het werk af te maken. Je voelt je dan zekerder en kunt gericht handelen.
  4. Je hebt teveel ideeën die wel vruchtbaar líjken, maar die het niet blijken te zíjn. Net als met impulsieve aankopen is het beter er eerst een paar nachtjes over te slapen. Het is slim om elk idee op te schrijven of te schetsen, het vervolgens een tijd (bijvoorbeeld minstens een maand) te laten liggen en er af en toe naar te kijken en te overdenken. In de tussentijd komen er waarschijnlijk steeds nieuwe ideeën bij, die je ook opschrijft. Meestal weet je na een paar dagen wel of een idee inderdaad de moeite waard is om uit te voeren: het idee blijft je dan inspireren.
  5. Je creativiteit kan wel wat stimulans gebruiken om een bijzondere oplossing te vinden. Het werk wordt niet zoals je had verwacht, anders maakte je het wel enthousiast af, maar je weet niet hoe je er nog iets bijzonders van kunt maken, zodat je tevreden bent. Tips om je creativiteit te vergroten geef ik regelmatig in deze blogs.
  6. Je hebt een hekel aan het afrondende werk. Net als bij elk ander beroep heeft ook een kunstenaar soms werk te doen waar hij/zij minder plezier aan beleeft. Afhechten en terugsteken van draden, vernissen, zijkanten afwerken, een sokkel maken, de details toevoegen die je werk bijzonder maken, maar die wel lang duren… Soms móet iets even, doe het dan gewoon. Maak er iets leuks van voor jezelf! Zet een interessante podcast of mooie muziek op, waardoor je de tijd vergeet en van het ‘nare’ klusje een fijne tijd maakt. Ik zet vaak een luisterboek van Baantjer op (mijn ‘guilty pleasure’ tijdens lange autoritten en saaie klussen) – makkelijk te volgen, geen zware kost, vermakelijk.

Misschien speelt er bij jou nog iets anders, dat zou kunnen, maar bovenstaande oorzaken kom ik heel vaak tegen, of een combinatie van een paar van deze punten.

Het is leuk om zoveel nieuwe super-ideeën te hebben, maar als ze uiteindelijk halverwege het proces aan de kant worden geschoven, heb je er niet veel aan. Je wilt toch dat je voornamelijk plezier beleeft aan het maken van kunst. Het moet geen vervelende worsteling zijn. Maak met deze tips een finisher van jezelf!

Laat je me weten of jij al een finisher bent?