Heb jij dat ook? Soms zie ik een kunstwerk en dan denk ik: “Waarom heb ik dat niet bedacht?” Sommige kunstwerken zien er zo eenvoudig uit, maar tegelijkertijd zijn ze zó bijzonder dat ik bijna jaloers word.

In 2012 was ik op een tentoonstelling in Lille en daar kreeg ik het inzicht dat ik, ondanks dat ik vond dat ik al best heel creatief was, toch nog erg op een traditionele manier dacht. Ik had aardig wat vastgeroeste ideeën. De tentoonstelling in een oude treinremise liet allemaal sportattributen zien, maar dan zo veranderd of aangepast dat het bizar werd. Het leuke was dat je de meeste ‘sporten’ ook zelf mocht uitproberen.

Op de foto hierboven is de klimop bezig met een ‘hardgroeiwedstrijd’ op een klimbaan die het midden houdt tussen een atletiekbaan en een zwembad zonder water. Er is zelfs een stoel voor de scheidsrechter neergezet! Geweldig vind ik dat, zo fantasierijk.

En hiernaast zie je een pingpongtafel, waarvan het tafeloppervlak is gegolfd in plaats van vlak. Ook zo’n fantastisch idee. Ik heb een poosje naar de spelende jongetjes staan kijken, maar je begrijpt dat ze de grootste moeite hadden om het balletje te raken!

Meer creativiteit maakt je kunst veel bijzonderder. En creativiteit kun je oefenen! Dat heb ik dus sinds die tentoonstelling in 2012 gedaan, en hoewel ik nog altijd wel tegen vaste patronen aanloop, heeft het oefenen me enorm geholpen en gebruik ik mijn kennis om mijn kunst bijzonderder te maken. Ik leer het ook de deelnemers aan mijn Kunst Krachttrainingen!

Ik sprak een paar weken geleden een klant, laten we haar Fiona noemen. Fiona schildert al vele jaren; ze heeft geen kunstopleiding gevolgd, maar wel schildercursussen in haar woonplaats. Fiona is zelf redelijk tevreden over haar werk, krijgt van mensen die haar werk zien vaak te horen dat ze haar werk mooi vinden. Toch kopen ze het niet, en Fiona wil graag verkopen. Op het eerste oog ziet Fiona’s werk er inderdaad best goed uit, maar echt ‘spetteren’ doet het niet.

Fiona weet niet wat er aan de hand is en belt mij. Ik zie meteen een paar mogelijkheden om haar werk beeldtechnisch te verbeteren: de restvormen zijn geen echte vormen, de aandacht van de kijker wordt eerst gegrepen door een ‘heftige’ plek in het werk en verslapt daarna  onmiddellijk, omdat er verder niet veel te zien is. Maar vooral: haar werk is heel ‘gewoon’: je ziet het, maar het blijft niet in je hoofd hangen en je loopt er daarom snel voorbij. Ik heb haar in de training geholpen haar creativiteit te vergroten en haar beeldtaal daarop af te stemmen, zodat haar werk nu veel meer opvalt!

Vaak wíl je wel anders, je wil bijzonderder kunst maken of je werk ontwikkelen, maar weet je niet hóe. Zelfs op de kunstacademie wordt nauwelijks lesgegeven in ‘het spreken van beeldtaal’. Kunst maken gaat vaak op gevoel, terwijl er in beeldende vormgeving best veel universeel geldende ‘beeldregels’ zijn die je kunt inzetten om jouw beeldende doel te bereiken. Die universele ‘regels’ voor het maken van spetterende kunst leer ik je in de Kunst Krachttraining. Daardoor krijg je veel meer plezier en vertrouwen in jouw eigen kunst.