Waarom ga je wel naar een dieetcoach als je jezelf gezondere eetgewoonten wilt aanleren, neem je wel een relatiecoach in de arm als je je relatie tiptop in orde wilt houden, neemt een veelbelovende sporter een coach om hem vooruit te helpen naar de echte top, maar denkt geen kunstenaar (van amateur tot professional) er aan om de hulp van een kunstcoach in te roepen?

De afgelopen maand viel het me regelmatig op dat ik verbaasde blikken krijg als ik vertel dat ik een kunstcoach ben, die (amateur)kunstenaars helpt om vol zelfvertrouwen te ontwikkelen in hun kunst. Iemand die kunstenaars coacht, daar hadden ze nog nooit van gehoord. Klopt, ik ben één van de weinige in Nederland, maar hoe vreemd is dat eigenlijk?

Ik spreek heel veel (amateur)kunstenaars die de meest uiteenlopende kunstlessen hebben gevolgd. Ze hebben leren schilderen als Bob Ross, kunnen met een bepaald penseel realistische wilgen schilderen, hebben een workshop acryl-gieten gedaan, een jaar les in modeltekenen met pastel gevolgd, ook nog cursussen keramiek gedaan enzovoort. Ze hebben een allegaartje aan technieken geleerd en weten niet wat ze nu moeten. Ze komen er met al die cursussen niet achter wat ze zélf willen.

En daar zit meteen het grote verschil: les krijgen is echt iets anders dan gecoacht wordenEen docent leert meestal algemene informatie en vaardigheden aan groepen, terwijl een coach helpt een individu om de eigen doelstellingen te halen. Kunstlessen zijn vrijwel altijd gericht op het aanleren van de techniek die de docent heel goed beheerst. Bij de ene docent kun je klassiek leren olieverf schilderen, bij de ander kun je de fijne kneepjes van beeldhouwen in marmer leren, een derde docent leert je hoe je vrij kunt borduren op batikstof. Het aanbod komt altijd vanuit de docent. Prima als je heel goed weet wat je wilt leren, maar veel mensen weten dat niet.

In mijn kunstcoachpraktijk werk ik heel anders: eerst zoeken we uit welke richting je als (amateur)kunstenaar wilt inslaan. Wat is je doel, wat wil je uiteindelijk bereiken, welke weg kun je daarvoor het beste volgen? Wat past goed bij jou? Welke mogelijkheden bieden de verschillende beeldende elementen en welke keuze maak je daaruit? Hoe krijg je zelf grip op het creatieve proces en je eigen stijl ontwikkelen? Hoe kun je meer creatief zelfvertrouwen krijgen?

Als coach ondersteun ik, daag ik uit, stel ik vragen, zoek ik mee, geef ik feedback, noem soms wat voorbeelden en moedig ik aan zelf een kritisch oog te ontwikkelen. Dat is dus geen les! Ik begeleid het proces. Door de coaching weet je beter wat je nog wilt ontwikkelen, welke techniek je wilt leren – je kunt dan heel gericht op zoek naar een docent die je kan helpen bij dat stukje van je ontwikkeling. Je gaat met coaching veel gerichter en sneller vooruitWat een tijd en irritatie scheelt je dat!

Als het logisch is dat zelfs de F-jeugd van de plaatselijke voetbalclub een coach heeft, waarom zou jij als serieus liefhebber van het maken van kunst, professioneel of amateur, het dan vreemd vinden om gecoacht te worden? Kunstcoaching zou net zo normaal kunnen zijn als coaching in sport, business of persoonlijke ontwikkeling. Is het dus eigenlijk niet vreemd dat er nauwelijks kunstcoaches zijn?

De Kunst Krachttrainingen die ik organiseer zijn een soort basis-coaching in groepsvorm. Niet zo persoonlijk gericht als een persoonlijk kunstcoachtraject, maar het geeft een heel goede indruk van de manier waarop ik werk. Het legt een geweldige basis voor jou als kunstenaar om te groeien! Je kunt de eerste tijd vooruit om je eigen stijl te ontwikkelen, je hebt daarvoor dan meer dan voldoende tools gekregen. Ik zie je graag bij zo’n training!