Toen ik als 22-jarige van de academie kwam, wist ik echt niet wat voor kunst ik wilde maken. Ik vond veel leuk, wilde alle kanten op, en dat heb ik ook gedaan. Ik zag veel kunst die ik gaaf vond, kreeg daardoor nieuwe ideeën, probeerde die uit, maar ik werd er eigenlijk nooit blij van. Het lukte me niet om de super goede ideeën, die ik in mijn hoofd had, uit te voeren.

Ik kwam er pas 30 jaar later achter hoe dat kwam. Ik ga het je nu vertellen, dus doe er je voordeel mee! Het kan je veel frustratie schelen.

Van nature werk ik best precies en netjes. Ik houd bijvoorbeeld van dieren tekenen, schilderen of deels borduren. Sommige delen maak ik wat vlotter of nonchalanter, maar de belangrijke delen van het kunstwerk werk ik preciezer uit.

Raad eens wat voor kunst ik juist graag zou willen maken? Inderdaad, het tegenovergestelde. Ik ben jaloers op kunstenaars die zonder ontwerpschets beginnen en dan een heerlijk los geschilderd of geboetseerd werk maken, lekker grof van toets.

Maar ik kan dat niet. Het zit niet in mijn natuur. Ik kan het best benaderen, maar ik ga dan toch altijd weer delen uitwerken, preciezer maken, draden afhechten of andere dingen doen waardoor het netter wordt. Ik heb de onweerstaanbare neiging om delen te detailleren. Dat gebeurt vanzelf. Daarom lukt het me niet grover werk te maken.

Iedere kunstenaar, dus ook jij, heeft zijn of haar eigen voorkeuren in het werkproces en in beeldelementen. De één maakt graag een uitgebreide voorstudie, een ander begint onvoorbereid en spontaan. De één houdt ervan stevige, felle kleuren in grote licht-donkercontrasten te gebruiken, een ander kiest juist aardetinten en grijzen in zachte overgangen. De één houdt van veel detail, de ander houdt juist van lege vlakken. De één werkt graag groot, de ander liever klein. Enzovoort.

Het één is niet beter dan het ander. Maar dat denk je wel! Ja toch, ?

Je denkt altijd dat het anders moet dan je nu doet. Je kent je eigen werk al je leven lang, je denkt dat iedereen kan wat jij kunt, dat het ontzettend saai is en dat andere kunstenaars veel beter werk maken. Maar dat is niet zo. Het beste werk is het werk dat je van nature ligt. Daar ben je voor gemaakt.

Zoals jij naar kunstenaars kijkt die van nature doen wat tegen jouw natuur ingaat, kijken die ‘tegengestelde’ kunstenaars naar jouw kunst. Ze zijn jaloers op jouw werk!

Sinds ik me heb neergelegd bij het feit dat ik nu eenmaal precies en netjes werk, ook al bewonder ik tegengesteld werk, ben ik mijn eigen werk meer gaan waarderen en doe ik mijn best dat steeds verder te ontwikkelen en verdiepen. Niemand maakt werk zoals ik, net als niemand werk maakt zoals jij.

Als je tegen je natuur in gaat werken, ben je nooit tevreden over je werk! Natuurlijk zit er soms wel eens een toevalstreffer tussen, maar het lukt je nooit om op de lange duur zo te blijven werken. Het gaat enorm frustreren.

Leer jezelf, je voorkeuren binnen de kunst en je eigen manier van werken daarom goed kennen! Het helpt je om jezelf en je eigen werk meer te waarderen. Ontken jezelf niet. Je bent uniek.

Groetjes,
Marjolein