Een poos geleden gaf ik een workshopdag bij een vereniging, onder andere over contrast en Notan-design, beide super belangrijk in elk kunstwerk Na afloop kwamen er verschillende deelnemers naar me toe die me vertelden: “Ik zou deze workshop zelf nooit hebben gekozen, maar ik vond het heel interessant en het geeft me een onverwachte impuls in mijn werk.”
Deze vrouwen wisten van tevoren niet wat ze konden verwachten van mijn workshop. Ik had wel een omschrijving doorgegeven, maar daarin komt nooit naar voren wat de impact van zo’n dag op je kunst is. Ze vertrouwden erop dat de vereniging niet iets onzinnigs voor ze zou organiseren.
Deze vrouwen deden iets wat ze normaal nooit gedaan zouden hebben, en waren verrast over wat het ze opleverde.
Je weet namelijk niet wat je nog niet weet! Ja, soms weet je wel dat je nog wat techniek mist om iets in je kunst voor elkaar te krijgen, maar je bent je nooit bewust van dingen die je helemaal niet kent, waar je nog nooit van hebt gehoord. Logisch toch?
Dit doet me denken aan de bekende uitspraak: ‘Als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd hebt gekregen.’
Dus: als je iets nieuws doet, iets nieuws ervaart, dan krijg daar je iets anders, iets nieuws voor terug. Een nieuw inzicht of nieuwe inspiratie bijvoorbeeld. Een andere kijk op bekende dingen. En dat is waar het in kunst om draait: bekende dingen op een nieuwe, verrassende manier laten zien.
Zo’n nieuwe ervaring kun je op allerlei manieren krijgen. Ga naar een theatervoorstelling van een onbekende groep of pak bij de bibliotheek zomaar een boek over een onbekend onderwerp. Wandel eens door een stad die je nog niet kent, of door een onbekend deel van je eigen dorp of stad. Vaar een dag mee op een garnalenkotter of ga een dag bonbons maken. Volg een cursus met een thema waar je niets van weet.
Een ervaring is van tevoren nooit te beschrijven. Soms moet je ergens gewoon induiken. Het levert je altijd iets op. Bijkomend voordeel: je wordt er creatiever van. Hoe meer kennis en ervaringen je in je ‘rugzak’ hebt, hoe sneller je kunt associëren en op nieuwe ideeën komen. Dus als je de kans krijgt iets onbekends te doen, grijp die kans dan met beide handen aan!
Je weet niet wat je allemaal nog kunt leren. Zelfs op de kunstacademie wordt nauwelijks lesgegeven in ‘het spreken van beeldtaal’. Kunst maken gaat vaak op gevoel, terwijl er in beeldende vormgeving best veel universeel geldende ‘regels’ zijn voor alle beeldelementen, die je kunt inzetten om jouw idee treffend te verbeelden en je kunst te versterken. Als je je niet bewust bent van alle mogelijkheden om je beeldtaal te versterken, blijf je ‘hangen’ in je ontwikkeling. Je weet niet wat je nog niet weet! (Tip: de online Beeldtaaltraining kan je veel opleveren! Kijk op https://kunstacademie-online.nl/aanbod/online-beeldtaaltraining/).
Eén van mijn favoriete boeken is geschreven door Dougal Dixon in 1981: ‘Leven na de mens’. Het is een gids voor de dierenwereld van de toekomst. In dit boek beschrijft Dixon hoe de dieren zich in de loop der eeuwen gaan aanpassen aan de natuur en zo evolueren tot heel andere dieren dan die nu bestaan. Bovenaan deze blog zie je de ‘Strick’, een knaagdier dat lange afstanden kan afleggen op de pampa’s in Zuid-Amerika. Zo kan het ook: als je niet weet wat je nog niet weet, dan verzin je het gewoon zelf!