Als je kunst verkoopt of wilt gaan verkopen, dan ben je in feite zelf een ‘merk’. En een merk staat garant voor een bepaald soort product of dienst, in jouw geval dus je kunst. De kunst die je maakt, is een product van jouw ‘merk’.

Ik las laatst een onderzoek dat duidelijk maakte hoe belangrijk dat ‘merk’ van een kunstenaar is voor de verkoop van haar/zijn werk.

‘Alle consumenten in het onderzoek beoordeelden kunst met een sterke nadruk op hoe gemotiveerd en gepassioneerd de kunstenaar was,’ vertelde onderzoekster Stephanie Mangus. ‘Mensen waren veel positiever over de kunstenaar en hun kunst als de kunstenaar authentiek was en dus uniek werk maakte. Mensen kochten de kunstwerken dan sneller en wilden er een hogere prijs betalen.’

Dit is een heel interessante uitkomst. De meeste kunstenaars hebben namelijk de neiging om hun kunst op de voorgrond te plaatsen en hun eigen verhaal voor zich te houden. Ze verstoppen zichzelf achter hun werk. Dit onderzoek laat zien dat het juist belangrijk is dat je je ook als kunstenaar met een goed, persoonlijk verhaal ‘in de markt zet’.

Dus als je een kunstenaar bent, is het ontwikkelen van jouw eigen menselijke merk – de boodschap overbrengen wie jij als uniek persoon bent – essentieel als je goed wilt verkopen. Je zou daarbij een beeld van jezelf moeten schetsen waarin je authenticiteit en passie centraal staat. Het zou je verkoop zeker kunnen oppeppen.

Hoe pak je dat aan?

Je kunt met jouw kunst niet iedereen aanspreken (je vindt zelf ook niet elk soort kunst mooi, toch?). Je zal die kunstliefhebbers aanspreken, die zich aangetrokken voelen tot jouw verhaal, jouw sfeer. Dat verhaal moet dus duidelijk blijken uit alles wat je laat zien.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar bekende kledingmerken, dan weet je dat elk merk een eigen ‘verhaal’ heeft, een eigen imago. Dat kan vrolijk zijn, speels en kleurrijk, hotelchique, zachte comfortabele luxe, sportief & basic, klassiek landelijk enzovoort. Bij elk imago horen bepaalde kleuren, een lettertype, een eigen toon van schrijven, een prijsniveau. Dat maakt het merk herkenbaar.

Op deze manier kun je je eigen merk maken. Zodra jouw ‘merk’ een eenduidig gezicht krijgt, met een eigen sfeer, gaan mensen dat herkennen. Als jouw merk ze aanspreekt, kunnen ze je volgen op sociale media of je website bezoeken en zich op jouw nieuwsbrief abonneren.

Je merk komt tot uiting in alles wat je in het openbaar laat zien: in je artist statement en biografie, je website, je woordkeus, de foto die je als hoofdkunstwerk laat zien op de homepagina, de achtergrondkleur of eventueel visitekaartjes.

Je kunstwerken zijn producten van je merk. Je kunst zal in de loop van de tijd veranderen, omdat die zich ontwikkelt en verdiept. Je merk (dat jouw persoonlijkheid vertegenwoordigt en dus stabieler zal zijn) zal veel minder snel veranderen; je kunt het merk natuurlijk up to date houden en af en toe wat moderniseren, maar een switch van speels naar chique zal je fans doen afhaken en jou noodzaken een nieuwe klantenkring te zoeken.

Zie jij al voor je hoe jouw merk eruit zal zien? Of heb je jouw merk al duidelijk uitgewerkt? Ik ben benieuwd!