In een mailtje schreef een kunstenaar me: “Zelf iets verzinnen om te schilderen of tekenen is ook nog wel ‘een ding’. Wat kies je als onderwerp? Daar ben ik soms aardig wat tijd aan kwijt. Dan zit ik te scrollen door mijn foto’s en kom ik van alles tegen wat ik leuk vind. Ik kan vaak moeilijk kiezen. Net of ik dan geen inspiratie genoeg hebt om daar mijn creativiteit op los te laten. Hoe ga je daar nou mee om?”
Deze kunstenaar was nog een ‘duizend-dingendoekje’: ze wist nog totaal niet waarom ze eigenlijk kunst maakte, wat ze wilde laten zien, waar haar creatieve hart precies lag. Ze kende haar eigen stijl nog niet en nam net als een super absorberend vaatdoekje álle onderwerpen als optie serieus.
Als je moeite hebt met het kiezen van een onderwerp, dan heb je jouw flow nog niet gevonden. Je probeert van alles, en daardoor verdiep je je nooit langer dan één kunstwerk in een bepaalde manier van verbeelden van je ideeën. Je ontwikkelt je dan niet, omdat je steeds iets nieuws doet. En daarom blijf je moeite houden met het kiezen van een onderwerp. Je begint als het waren met elk kunstwerk opnieuw met uitzoeken wat jou inspireert. Je blijft zoeken.
Mijn antwoord op deze vraag is dan ook: zoek eerst goed uit wie je bent, wat je precies interesseert en wat niet. Wie ben jij, en wie ben je als kunstenaar? Welke beeldelementen fascineren je? Wat is je beeldende smaak, en hoe werk je het liefst. Hoe zit jouw creatieve proces in elkaar? Zodra je dat weet, is het kiezen van onderwerpen een eitje!
Je zal merken dat je altijd maar een paar onderwerpen hebt, waarvoor je je zoveel interesseert dat je ze wilt gebruiken als onderwerp of inspiratiebron voor een kunstwerk. Het wordt je steeds duidelijker welke onderwerpen je wel of niet beeldend interessant vindt, welke wel of niet passen bij jouw kunst.
Soms lijken onderwerpen mijlenver uit elkaar te liggen, maar als je het met een helicopterview bekijkt, ben je steeds met hetzelfde bezig. Boomkruinen, zeedelta’s en aderen in je lichaam zijn heel verschillend, maar hebben grote vormovereenkomsten; je bent waarschijnlijk geïnteresseerd in vertakkingen.
Kijk bij het kiezen van een onderwerp niet ‘inhoudelijk’ naar het onderwerp, maar naar de visuele aantrekkelijkheid ervan. Een voorbeeld: ik gebruik graag dieren als onderwerp, maar niet elk dier vind ik interessant. Voor mij moet een dier snel zijn, een soepel lichaam hebben, veel verschillende houdingen kunnen aannemen en duidelijke ledematen hebben. Dat geeft bij het tekenen leuke tussenvormen en een levendig beeld met wat actie, en daar houd ik van. Hoewel ik bijvoorbeeld nijlpaarden, olifanten en chinchilla’s geweldige dieren vind, zal ik meer plezier beleven aan het tekenen van een kikker of een aap.
Uiteindelijk maakt het niet uit welk onderwerp je kiest. Doe vooral waar je zin in hebt. Maar doe het wel op jouw manier! Die manier wordt dan steeds meer je handelsmerk, datgene waarin jij uitblinkt omdat je jaren onderzoek hebt gedaan naar hoe je dat het best kunt weergeven. En of je dan een hond of een straatje of een abstract werk laat zien, dan maakt niet uit, want de mensen herkennen jouw werk uit duizenden.
Als je weet wie je bent en je je eigen stijl hebt gevonden, maakt het niet meer uit wat je onderwerp is, zolang het bij jou en je ideeën past. Dan komt jouw persoonlijke kijk op de dingen, jouw enthousiasme, jouw bijzondere manier van benaderen en verbeelden van elk onderwerp, altijd over.
Ben jij nog een duizend-dingendoekje? Laat het me weten!